Co se ve školách nevyučuje (a mělo by)
Musíme se začít ptát, jaké změny bychom si přáli: Jak by měly být školy uspořádány, aby naše děti bavil čas strávený učením a aby se skutečně naučily věci, které jim umožní naplno využít svůj lidský potenciál?
Podobně jako se ukládá mnoho vrstev různých minerálů, aby vznikl Grand Canyon, tak se s dětmi zachází i ve škole. Všechny jsou sestaveny jako velký blok, který se plní, vrstvu po vrstvě, aby byl přizpůsoben konkrétním fyziologickým a emocionálním potřebám dítěte, které roste a vyvíjí se. Bohužel každá typická škola je místem prosyceným násilím, bezohlednou soutěživostí a zlobou, kde mnoho žáků trpí bojkotem, šikanou a dalšími závažnými špatnými jevy. Podle federálních statistik se v celé zemi 42,1 % amerických studentů ve věku 12–18 let setkalo se šikanou ve třídě.
Různé problémy, které ve společnosti vidíme, vlastně začínají ve školách. Pohrdání, povýšenost a špatné vztahy, které jsou tak běžné na sociálních sítích, na pracovišti, na silnicích, ale i v médiích, v politice a kdekoli jinde, jsou vedlejšími účinky toho, co se děje ve školách. A platíme za to po celý život jako jednotlivci i jako společnost.
Abychom mohli navrhnout něco úplně jiného, musíme začít tím, že si uděláme obrázek o životě, který bychom chtěli, aby naše děti žily v dospělosti. Ve světě, který je stále více propojený, je nejdůležitější umět budovat pozitivní vztahy mezi lidmi, aby byl úspěšný. Člověk, který umí navazovat sociální vazby a který by dokázal organizovat dobré vztahy mezi lidmi kolem sebe, takový člověk by uspěl ve všem: v podnikání, na pracovišti, ve vztazích i v rodině. Proto by hlavním zaměstnáním škol mělo být budování člověka se schopností navazovat vzájemné kontakty s každým.
Jak to udělat? Přibližně třetina školního času by měla být věnována metodám, jako jsou diskuze v kruhu, rozhovory, workshopy, kontaktní cvičení, společné hry, sledování smysluplných filmů, divadelní simulace, hraní rolí a nejrůznější prostředky zaměřené na rozvoj schopnosti člověka vnímat druhé a dobře komunikovat. Cílem je vybudovat mezi dětmi hluboké pouto, aby se cítily jako soudržná skupina, kde každý cítí s každým a vzájemně se podporuje.
Témata, která by se v takovém rámci měla studovat, jsou z oblasti mezilidských vztahů a psychologie sociálních vztahů mezi dětmi a rodiči, chlapci a dívkami atd…, tak, aby každý pochopil, jak jsou ostatní utvořeni, a viděl, co si z toho může vzít pro své naplnění. Je samozřejmé, že nejprve bude třeba připravit infrastrukturu učitelů, kteří budou odborníky na vedení takových procesů a podrobných osnov.
Další třetina času by měla být věnována studijním cestám, exkurzím mimo školu. Cílem je poznat život jako takový, město, zemi, svět. Vidět, jak fungují různá zařízení, jako jsou banky, továrny, soudy, nemocnice, high-tech firmy, opravny automobilů, zemědělské skleníky nebo laboratoře na výrobu čipů. Potřebují vše vidět na vlastní oči, pochopit, jak věci fungují, mluvit s odborníky, kteří jim vysvětlí pracovní postupy, technologie, které používají, zákony, na nichž jsou založeny.
Na každou prohlídku by se děti měly předem připravit a následně by mělo proběhnout společné shrnutí, kde každé dítě představí spolužákům své dojmy z prohlídky a každý vstřebá dojmy ostatních. Takové prohlídky budou děti inspirovat k pochopení, proč je nutné se učit o nejrůznějších profesích, které se v první řadě zdály být zbytečné. Další možností a velkým přínosem pro mládež by bylo, kdyby se v každém týdnu mohli zapojit na různých pracovištích, takže by mohli zjistit, které povolání je zajímá. Tím se přirozeně zvýší jejich chuť učit se a zdokonalovat své schopnosti a dovednosti.
Michael Laitman
Nekončící úsilí o jednotu
„Kapající voda nevyhloubí kámen silou, ale vytrvalým kapáním“ – přísloví o nekončícím úsilí o jednotu.
Michael Laitman
Jak naučit děti laskavosti?
Teď je svobodou dítěte ponižovat druhého, projevovat své sobectví i za cenu, že budou děti trpět. Je to možné. Dokud se nepřesvědčí, že jejich cesta je slepá.
Michael Laitman
Jak začít vnímat a cítit jedinou sílu, která všemu vládne.
Za veškerým životem zde na této planetě stojí jediná síla – síla lásky, odevzdání, spojení a obraz, který vnímáme, je jejím projevem. Prostřednictvím těchto projevů nás tato síla učí přímému spojení s ní.
Michael Laitman
Jaký máme jeden na druhého vliv?
Žijeme společně v jednom velkém propojeném systému. Tento systém ovlivňujeme na fyzické úrovni například i tím, jak spolu komunikujeme a mluvíme.
Michael Laitman
Úsilí o dosažní pozitivního spojení: Přistupovat ke každému okamžiku jako k nové bitvě.
Když muž procházel tržištěm, zakřičel na něj obchodník s bojovými kohouty: „Kup si mého kohouta umí bojovat na život a na smrt.“
Michael Laitman
Kdo je opravdový vědec?
„Sám sebe vnímám jen jako dítě hrající si na pláži, zatímco přede mnou se rozprostírají neobjevené oceány pravdy.“ – Isaac Newton
Michael Laitman
Od vedení slepých slepými k vedení slepých těmi, kteří již vidí
Dva studenti se dívali na vlající vlajku. Jeden řekl: „Vlajka se hýbe.“ Druhý odpověděl: „Ne, hýbe se vítr, který s vlajkou pohybuje.“ Přišel jejich učitel a řekl: „Oba se mýlíte. Je to myšlenka, která se hýbe ve vaší hlavě.“
Michael Laitman
Odhalení tajemství Knihy života
Jeden mudrc kdysi řekl: „Člověk musí získat jak vědomosti, tak moudrost.“ Na otázku, jaký je mezi nimi rozdíl, odpověděl: „Vědomosti se získávají čtením knih, moudrost se získává čtením knihy, kterou jsi ty sám.“
Michael Laitman
Jak na to, abychom se mohli rozhodovat s jistotou a správně?
Přesvědčivá a správná rozhodnutí můžeme učinit tehdy, pokud získáme předem absolutní znalost jejich výsledku tak, že dokážeme pozorovat naši současnost jakoby z budoucnosti.
Michael Laitman
Štěstí nelze nalézt
Pokud nás štěstí skutečně provází, neznamená to, že jsem šťastný jen já. Znamená to, že jsou šťastní ostatní a my na tom musíme neustále pracovat, a není to lehký úkol. Právě proto je to cesta ke smysluplnému a šťastnému životu.
Michael Laitman
Purim
Purim je skutečně významným svátkem, protože představuje osvobození lidstva od strašlivého dědictví, které jsme dostali od Stvořitele.
Michael Laitman
Hrozí nám jaderná válka nyní více či méně než během studené války?
Dnes se mluví o tom, že riziko použití jaderných zbraní celosvětově je v současnosti na vrcholu od studené války.
Michael Laitman
Ovlivňuje můj názor způsob chování ostatních?
Existuje alegorie o mudrci, který seděl u městské brány a kolem něj procházel muž. Muž se obrátil na mudrce a zeptal se ho: „Řekni mi, jací lidé žijí v tomto městě, dobří nebo špatní?"
Michael Laitman
Máme schopnost léčit druhé?
Existuje jev, že když jsme v blízkosti člověka, na kterém nám záleží, náš dech a srdeční tep se mohou synchronizovat. Nebo lze zmírnit bolest blízkého člověka, který se necítí dobře tím, že ho držíme za ruku.
Michael Laitman
Lze nalézt štěstí i uprostřed všeho utrpení a bolesti?
Cílem našeho života by měla být snaha objevit a pochopit jeho podstatu a přijmout, že podstatu života nám má odhalit samo žití: jaká je jeho podstata a k jakému cíli nás vede nebo tlačí.
Michael Laitman
Co vlastně znamená „milovat"?
O lásce se říká: mít rád květinu znamená utrhnout ji, zatímco milovat květinu znamená denně ji zalévat.
Michael Laitman
Proč je dobré ptát se na smysl našeho života?
Nad naší hmotnou podstatou existuje vyšší úroveň života, ve které se nachází naše duchovní forma existence. Abychom ji dosáhli, musíme se povznést nad naši sobeckou povahu. Pokud toho dosáhneme, poznáme skutečný život.
Michael Laitman
Probuďte se ze syndromu odloženého života a hledejte smysl za hranicemi iluze
Existuje psychologický fenomén známý jako „syndrom odloženého života“. Jeho hlavní charakteristikou je, že nežijeme v přítomnosti, ale něčím budoucím. Stále se jakoby připravujeme na něco lepšího a významnějšího,
Michael Laitman
Jak překonat manipulaci?
Na sociálních sítích jsem obdržel následující zprávu od Dimitrije, která vyjadřuje bolest nad tím, jak politici a propagandisté umí manipulovat společností, která jde za nimi jako na porážku:
Michael Laitman
Může se naše vnímání změnit?
Realitu vnímáme prostřednictvím smyslů, které máme společné se zvířaty: zrakem, sluchem, čichem, chutí a hmatem.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 531
- Celková karma 8,08
- Průměrná čtenost 428x
Co je Kabala a jak vám prakticky může pomoci v životě se dozvíte v bezplatných kurzech na Kabala Academy.